Ákos – A katona imája

11 01 2011

Magyarország, 2010. Kátyús utak, félkész (vagy félig nem kész, életszemlélet kérdése…) 4-es metró, igénytelen mainstream zenei vonulatok váltják egymást a csövesszagban – így is lehet nézni. Talán érdemes volna másképp?? Erről szólna a mostani lemezismertetőm.  Adva van egy előadó, aki több mint 20 éve van a pályán, 1987-ben alapított Bonanza banzai nevű formációja és 1994 óta szólókarrierje mellett sem lehet szó nélkül elmenni.

Valószínűleg mindenki ismermi néhány gigaslágerét, hiszen zenéje nem áll túlságosan távol a ‘rádióbarát’ fogalmától, úgyhogy felesleges is ecsetelnem a karrier állomásait – 2006-os Még közelebb című lemeze volt az eddigi nagy kedvencem egyébként, persze a klasszikusnak számító dalok mellett.

Több éve készül tehát a tavalyi kiadvány, ehhez mérten nem egy karcsú darab. Bár a 13 dal átlagban inkább négy mint három perces hosszúságban nem alkot nagyon hosszú sorozatot időben, ez ne tévesszen meg senkit – figyelni kell rá és emészteni, mert itt az van ami jó 15 éve minden Ákos lemezen: igényes szövegekbe csomagolt mondanivaló kiváló énekhanggal szállítva, sokszínű hangszereléssel fűszerezve. Nincs benne buborék, tömör az egész: sem felesleges dalt, sem felesleges sort nem találunk…

Ez van 15 éve, jogos a kérdés: miben változott Ákos? Felszínesen szólva azt mondanám: a nyersebb gitárhangok, organikusabb torzítások és a hangzás természetes, eddiginél picit vadabb harmóniája egyenesen megköveteli, hogy Ákos gyakrabban nyúljon a torkosabb, erősebb hangszíneihez, miközben a lágy részeknél a  tökéletesre csiszolt fejhangig is elmerészkedik. (nincs hangtisztítás az albumon, ha ékrdekel kérdezz miért gondolom…) A pop felől tehát ez a hangzás inkább a rock felé egy jókora lépés.

Félretéve az esetünkben kevésbé lényeges hangzásbeli (ami ugye majdhogynem külalak) váltást: Ákos bizony érettebblett megint. Tudom, hogy volt 40 meg 40+1, MTV Awards és társai, és hogy már tíz éve sem lehetett lázadó-útkereső fiatalemberről beszélni, mint a bonanzás időkben (bár az olyan dalok mint a Keresem az utam nem hinném hogy valamit is vesztettek aktualitásukból…) mégis ez a lemez már nem az ifjú ember lemeze, hanem az érett férfié. Ákos fiatalossága persze megvan színpadon és a lemez frissessége is átütő de azért ez már nem Bonanza és nem a teenager korosztály zenéje.

És nem, nem tökéletes – de valóságos. Ettől jó. Komolyan! Olyan mint egy tisztességes vörösor amiből az első korty is finom de az étkezés legvégére sem keseredik meg a szádban, nem úgy mint a műanyag gyerekpezsgő. Hallgatni kell, ízlelgetni, először ismerkedeni vele – aztán meg élvezni és sokáig nagyon-nagyon szeretni. Mert ez ilyen: 2010 egyik legjobb magyar  lemeze. Nekem biztosan.

2010, Magyarország. Itt van tehát egy előadó, több mint 20 éve, aki letett valamit az asztalra, ami jó, méghozzá a saját anyanyelvünkön teszi ezt. Én ennek örülök, és ha néha meg is siratom (nem csak) a hazai zeneipart, örülök mindannak ami szép és jó, mert annak lehet és érdemes is örülni. Az öröm pedig látszani szokott a pontszámaimon, ez a lemez tehát 9.5/10.


Műveletek

Information

7 hozzászólás

11 01 2011
andaflicka

Számomra Ákos annyit jelent, hogy megvalósítani valamit, amiben nagyon hiszel. Igen, néha teszel kerülőutakat, és néha hideg üzleti döntéseket hozol a siker érdekében. De sok munkával és kitartással azt csinálod, amit szeretsz. Ahogyan C is mindig mondja, nem lehet Ákos mellett elmenni vélemény nélkül…szerintem amiben Ákos hisz, azzal gondolkodásra bír, értéket teremt. Szerintem ez egy művész feladata.

14 01 2011
D

Hát nálam pont ezzel a lemezzel írta le magát. Az előző még szódával elment, az andante és az utolsó hangos dal koncertalbumok rókabőrök voltak, bár azért kellemes és hallgatható rókabőrök. Nagyon messze van már ez az Ákos az ikontól, az indiántánctól, a hűségtől vagy a beavatástól, amiket én a mai napig hallgatok, és amiért megszerettem. Csodálom, hogy ennyire jó volt a fogadtatása ennek a lemeznek, mert korábban nem volt populáris előadó, és nem értették, mit lehet ezen szeretni. Ez a mostani bezzeg siker, de én csak pózerkedést látok és hallok benne, és giccset.

14 01 2011
xfactor675

Remélem nem baj, ha leírom a véleményemet, persze ha baj akkor is leírom:)
Szóval nekem teljesen nem ez az Ákos jelenség. Egyszer láttam “őt” élőben, tavaly Hegyalján és nagyon nem volt jó. Persze biztos az előítélet, de valahogy nem érzem a hypet körülötte.
Mondom is, hogy miért álltam eleve negatívan a dologhoz. A testbeszéde és ahogy a nyilatkozatait annyira unszimpatikusan adja elő, hogy ő magyar pop megmentője és zászlóvivője, ez maga nagyképűség mintapéldánya. Másik dolog, hogy miért kell a pop-zenében fidesz-pártkatonának lenni, egy punk bandának sem áll jól a politizálás, de az ő szintjén már-már nevetséges.
Na ennyi, remélem azért még sörözünk együtt koncerten:D

15 01 2011
chriscolours

az egyet nem értés sosem jelentett nem együtt ivást;)

23 01 2011
Balázs

Egyetlen lemezét ismerem, az is az élő felvételes “Utolsó Hangos Dal”. Na mármost azon ugye az életművének legjobb darabjai vannak, nem is csoda, hogy 16-7 évesen szénné hallgattam, de igazán sose mélyedtem el Ákosban (fojj :D), mert ha megpróbáltam valamelyik lemezét meghallgatni, elaludtam rajta és szomorú voltam, hogy az élő rákenroll fíling sehol sincs a lemezen. Na most megpróbáltam ezt az újat, mert ugye ez az új irány nagyon is közel áll hozzám, de valahogy mégsem. Hibátlan hangzás, és a gitárok is kellően torzulnak, de nem éreztem azt a pluszt, mint a kedvenc magyar bandáimnál… nekem semmi előítéletem nincs vele szemben, egyszerűen csak egy átlagos pop-zenésznek tartom, kétévente egy egy nagyobb slágerrel.
De lehetőleg a magyar torrentvilágot ne bántsa, mert mérges leszek (mégha a nyári incidenst próbálta is magáról lemosni :P)

23 01 2011
chriscolours

nyári incidens?? wut?

23 01 2011
Balázs

Hát volt egy olyan, hogy elvittek kb. négy szerverteremből gépeket, és leállt a négy legnagyobb magyar oldal (ncore, bithu stb), plusz rengeteg kisebb is, és akkor a jogvédők arra hivatkoztak, hogy Ákos lemezei felkerültek ide, és neki nem tetszett, és ezért szólt a jogvédőknek, ők meg a zsaruknak, és így lett… de aztán nyilatkozott, hogy neki nincs köze, bár tényleg nagyon ellene van annak, hogy valaki ingyen letöltsön egy lemezt, amik milliókba kerültek. És akkor itt jövök én, és felhozom pl. az Aetrigan-t, akiknek pontosan egymillióba került a lemezük, és ingyen letölthetővé tették…

Vélemény, hozzászólás?

